Islamiska Förbundet fördömer brandattacken mot Imam Ali Islamiska Center

IF Kommunikation

Imam Ali-moskén

Bild från Sveriges Radio P1

Natten till måndagen den 1 maj utsatts Imam Ali Islamiska Center för ett brandattentat. Detta kommer efter en rad attacker som muslimska församlingar i Sverige drabbats av de senaste åren. Islamiska Förbundet fördömer denna terrorhandling oavsett vem förövaren är och stödjer Imam Ali centrets ledning och medlemmar i denna svåra tid.
Islamiska Förbundet betonar att denna attack påminner oss om faran som svenska moskéerna står inför och den osäkerhet som svenska muslimer upplever dagligen i moskéerna. Vi hoppas att det som hände blir en väckarklocka till beslutsfattare och ansvariga myndigheter för att vidta de nödvändiga säkerhetsåtgärder som muslimska organisationer har begärt i flera år för att säkra församlingarna.