Koran i mobilen

2010-09-11

Hann du lyssna på alla 114 av Koranens suror från imamen under Ramadan?

För dig som inte hann läsa eller lyssna på alla 114 suror i Koranen under Ramadan, finns nu en enkel telefonitjänst som fungerar för alla telefoner.

Du ringer bara ett telefonnummer: 08-522 252 17 (eller kortnummer 151 om du är Comviq/Tele2 mobilkund) och väljer sedan vilken sura du vill lyssna på. Det kostar bara som ett vanligt telefonsamtal. Ringer du som kund till Comviq Amigo eller Tele2 kompis så betalar du bara startavgift! Det fungerar lika bra vare sig du har en iPhone eller en Androidtelefon som om du ringer från en fast telefon.

Tjänsten är framtagen av Comviq i samarbete med Islamiska Förbundet i Sverige (IFiS) och blir tillgänglig nu i samband med Eid al-Fitr högtiden. Recitationen av Koranen framförs av Sheikh Abdallah Basfar på arabiska.  En svensk läsning av Koranens Budskap – Mohammed Knut Bernströms svenska översättning av Koranen, framtagen av IFiS, kommer att läggas till i framtiden.

– Koranen för muslimer är Allahs uppenbarade ord till profeten Mohammed. Islamiska Förbundet i Sverige strävar efter att underlätta för muslimer som vill praktisera sin religion. Förbundet erbjuder en rad tjänster och anstränger sig ständigt att ta fram nya tjänster. Med korantjänsten i mobilen hoppas förbundet att muslimerna får möjlighet att lyssna på Koranen när som helst och var som helst. Under Ramadan har Koran varit ett viktigt inslag under muslimernas vardag och de lyssnade på hela koranen i Moskéerna runt om i landet. Nu har muslimerna chansen att fortsätta lyssna på Koranen även utanför Moskéerna, säger Zoheir Berrahmoune, Korantjänsten projekt ansvarig, Islamiska Förbundet i Sverige.

Ivr-lösningen för att spela upp Koranen levereras av Bozoka.com AB, www.bozoka.com

För mer information kontakta:

Mikael Lindström, 0768-86 81 26, press@bozoka.com

Islamiska Förbundet i Sverige, 08-509 109 00, info@islamiskaforbundet.se