Moskén i Malmö – 100102

2010-01-02

Publicerad 2010-01-02

Islamiska Förbundet fördömer skottlossning mot moské i Malmö

Islamiska förbundet i Sverige mottog den tråkiga nyheten om att moské på Islamic Center i Malmö utsattes för skottlossning torsdagen den 31 december. Ett antal personer befann sig i lokalen och en person skadades lindrigt av det som polisen rubricerar som mordförsök. moské har tidigare utsatts för mordbrand och andra typer av xenofobiska brott och skadegörelser.

Denna händelse är ett av många muslimfientliga angrepp som drabbar muslimer och muslimska symboler i Sverige och i resten av Europa. Islamiska Förbundet i Sveriges ordförande, Abdirisak Waberi, fördömer attacken skarpt och säger: ”Detta är ett resultat av den hätska och rasistiska stämningen som landets muslimer möter. Misstänkliggöranden, hot och hatbrott mot Sveriges muslimer och deras institutioner blir allt mer normaliserat, detta måste få ett omedelbart stopp”.

Islamiska Förbundet får, precis som Islamic Center i Malmö och många andra av Sveriges muslimska organisationer, kontinuerliga hot med rasistiska budskap. ”Tack och lov att ingen blev allvarligt skadad den här gången, men denna typ av hatbrott måste bekämpas och förebyggas innan det allvarliga och ofattbara sker” säger Abdirisak Waberi.

No comments

You must be logged in to post a comment.